silo structuur maken wordpress website gerbengvandijk

Wat is een goede url-structuur (SEO) voor je WordPress website of blog? Inmiddels worden websites in WordPress 6 gebouwd. De bouw van een Silo WordPress url-structuur zien veel SEO-specialisten als een ideale WordPress websitestructuur voor hoger komen in Google. Voor je WordPress hoofdmenu en paginastructuur kun je veel uit de silo-theorie overnemen. Welke website structuur past hierbij? In dit bericht van Webredactie blog krijg je antwoord op deze vraag, zodat je zelf met de juiste url-opbouw van je site aan de slag kan gaan.

Inhoud van deze pagina op Webredactie blog: Toon artikel index

Silo url-structuur voor WordPress maken zonder plugins

Via diverse WordPress workshops is de Silo WordPress structuur als meest effectief naar voren gekomen. Als je één website afzonderlijke thema’s wilt ontsluiten.

Wat is een contentsilo?

Wanneer je content indeelt in clusters, spreek je van contentsilo’s. De contentindeling krijgt een boomstructuur waarbij inhoudelijke pagina’s de steunpilaren vormen van je meest belangrijke pagina’s op je website. Elk thema heeft een content silo; waarbij onderliggende pagina’s linken naar de bovenliggende pagina’s. Zoals je begrijpt, vindt Google content in silo’s relevanter omdat alle links van en naar de pagina relevanter zijn voor de zoekvragen van je websitebezoekers. Voor het beste WordPress SEO resultaat mag je pagina’s eigenlijk alleen onderling linken binnen de content silo’s. Maar zo monogaam hoef je niet te zijn. Link gewoon, mits de pagina’s waar je naar linkt maar relevant zijn.

WordPress Silo url structuur in het kort

Op basis van een standaard geïnstalleerde WordPress website kun je een silo website structuur maken.

Zoekwoorden voor paginatitels

Gebruik voor de paginanamen juiste zoekwoorden, raadpleeg eerst Google Trends (gratis) of SE Ranking (betaald) voor geschikte zoektermen met verkeer in Google. Deze woorden komen in je menu.

Silo pagina’s maken in WordPress

Je maakt nieuwe pagina’s aan die in het hoofdmenu zullen komen. Maak ook de subpagina’s en koppel deze als kindpagina aan de hoofdpagina (parentpage) zoals die hangt in het WordPress hoofdmenu (zie verder op deze pagina).

Wel of geen categoriepagina’s binnen WordPress?

Als je een blog binnen de site hebt, waarmee je steeds frisse content (contentfreshness) kunt publiceren, maak je bovendien categoriepagina’s aan. Deze geef je exact dezelfde namen als de hoofdpagina’s. Deze categorieën redirect (301) je naar de hoofdpagina’s. Zet de categoriepagina’s op no-index via het Robots.txt bestand.

WordPress Silo plugins nodig?

Heb je een WordPress Silo plugin nodig voor een Silo url structuur in WordPress? In mijn optiek niet, maar lees gerust wat deze plugins zeggen te bieden. Deze uitleg gaat alleen uit van front-end dingen die je (dus) zelf goed kunt uitvoeren. Wel deze plugin voor interne linking binnen je WordPress blog. Gebruik de Contextual Related Posts plugin om voor elk blog bericht (4) interne links te creëren na de derde alinea van een bericht. Dit is dus een SEO siloing WordPress plugin. Stel daarbij wel in dat je alleen binnen de categorie linkt naar andere berichten. Zie ook de meest handige WordPress plugins.

Je hebt nu een overzicht hoe je tot een WordPress Silo website structuur komt. Lees deze gehele pagina met concrete stappen op rij.

Wat is een silo url-structuur?

De Silo url-structuur laat de homepage linken met hoofdpagina’s. Deze hoofdpagina’s linken weer naar onderliggende pagina’s, die op hun beurt weer linken naar de hoofdpagina.

Voorbeeld Silo WordPress url structuur (voorbeeld)

Zoals je kunt zien, ontstaan er zo verschillende ‘piramides van content’ (Silo”s) waarbij een onderwerp steeds fijnmaziger wordt uitgewerkt. Doordat alle pagina’s linken naar de top van de piramide, geven zij die pagina’s waarde voor Google. Merk op dat in deze url-structuur alle pagina’s in 3 klikken te bereiken zijn.

WordPress Silo structuur WordPress blog of WOO commerce webwinkel

WordPress silo structuur blog of WOO commerce webwinkel. Bron: Authority Hacker

Waarom een Silo WordPress url-structuur maken?

Een Silo WordPress paginastructuur helpt om content te ontsluiten. Wanneer je content verdeeld naar thematische groepen, is het ook gemakkelijker om tussen content te linken, wat ook wel intern linken heet. Ook zoekmachines begrijpen de onderverdeling van onderwerpen naar thema en (ondersteunende) pagina’s. Je website is zo goed te indexeren en goed te begrijpen voor eindgebruikers.

Authority Hacker legt het uit in deze video (Engelstalig).

Silo WordPress pages maken

In de pure silo-theorie is het zelfs ‘verboden’ om te linken tussen silo’s. Dit is bedoeld om maximale stuwkracht te geven aan bezoek aan de hoofdpagina.

Ook bestaande WordPress content structureren in silo’s?

Niet perse. Vooral voor nieuwe websites is het voordelig om de content helemaal opnieuw uit te denken. En dit vervolgens te vertalen naar een Silo structuur.

Een goede websitestructuur ging altijd al uit van (menu) pagina’s op basis van de belangrijkste (bulk) zoekwoorden, 1 of 2 woorden. En het bestaan van subpagina’s op basis van de langere zoekwoorden van 3 zoekwoorden of meer. WordPress is als CMS al uitermate succesvol geweest om hoog in Google te komen. Dit vanwege de categoriestructuur en onderlinge tagging.

Ook zonder precies de Silo paginastructuur te volgen, kun je ermee beginnen om zoveel mogelijk linkjes te maken van onderliggende pagina’s naar de belangrijkste pagina’s op je website.

Daarmee laat je Google zien wat jouw fundamentele content is, je ‘pillar content’. In de Nederlandse taal kun je spreken van je fundamentele content. In SEO-jargon wordt dit ook wel cornerstone content genoemd. Deze aanduiding voor je (tijdloze) kerncontent wordt gebruikt door de pluginbouwers van Yoast WordPress SEO. Zij hebben fantastische long-reads voor je. Zoals bijvoorbeeld deze bijdrage met 4 tips voor je website structuur verbeteren. Engelstalig, maar deepl.com kan voor je vertalen.

Silo WordPress url-structuur (voorbeeld Goudse kazen)

Dit voorbeeld maakt de WordPress website structuur duidelijk. Stel dat een kaaswinkel (met webshop) ondermeer Goudse kazen verkoopt.

Silo url-structuur voorbeeld

Stel een kaaswinkel heeft Goudse kaas in het assortiment. Het is dan logisch om in de website een hoofdpagina aan te maken over “Goudse Kazen”. En een set van (4+) ondersteunende pagina’s. In dat geval verwerken zij de content in een silo, waarbij zoekwoordenonderzoek hen geholpen heeft om de content te bepalen. Deze content is logisch ingedeeld, zoals in deze url-structuur:

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-jong-kopen

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-belegen-kopen

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-extra-belegen-kopen

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-oud-kopen

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-mager-kopen

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-brokkel-kopen

Dekaaswinkel.nl/goudse-kazen/goudse-kaas-komein-kopen

Hoe een Silo WordPress url structuur bedenken?

Aantal pagina’s bepalen

Bepaal hoeveel pagina’s je wilt creëren, als je weet dat elke pagina je 4 uur onderhoud per jaar kost.

Zoekwoorden bepalen

Je zult dan zoekwoorden onderzoek moeten doen, zie deze gratis tools. Webredactie geeft verschillende tools daarvoor. Praktisch is gewoon aan tafel het te bedenken, met behulp van gekleurde post-it papiertjes denken. En voor online uitwerken van je zoekwoorden kun je mindmappen via Dynalist.io. Ook andere mindmappen tools zou je kunnen nemen. Maar doe maar niet.

SEO concurrentie onderzoek

Ook moet de concurrentie niet te hoog zijn om ook te scoren met de pagina’s. Ga naar mijn toolpagina voor geschikte tools. Waarbij ik SE-Ranking kan aanraden voor zowel zoekwoorden onderzoek als SEO concurrentieanalyse. Of andere SEO-tools.

Url-structuur ontwerpen

De zoekwoorden waarop veel gezocht wordt, heeft een hoge concurrentie. Deze concurrentie ga je aan via je hoofdpagina. De subpagina’s baseren zich op langere zoekwoorden, de longtail zoekwoorden, die zijn 3 tot 5 woorden lang.

Gebruikersvriendelijke url-structuur (UX)

Voordat je al het werk verzet. Nog de volgende tip. Ga met je nieuwe url-structuur langs 2 tot 8 mensen van je doelgroep. Vraag hen wat zij denken bij elk label; dus welke content zij achter deze labels zouden verwachten. Dit is de snelste manier om een gebruikersvriendelijke url-structuur te maken. Natuurlijk moet de paginanaam en -url representatief zijn voor de te ontsluiten content.

Relevante content maken

Je schrijft voor webbezoekers. Voordat je ermee begint, zoek je op de zoekwoorden in Google. Je bekijkt wat voor soort pagina’s je dan ziet. En het soort content waarop je kunt aansluiten. Mogelijk zijn er contentvormen nog ontbrekend, zoals feiten, tabellen, video’s of vergelijkingen. In content houd je rekening met zoekintentie: fases van oriënteren, vergelijken en kopen.

Je zelf online onderscheiden

Vergeet lokale zoekwoorden niet op te nemen. Zoals de plaatsnaam en provincie (als relevant). Ook unieke manieren van leveren, zou ik niet onbenoemd laten. Alles dat je onderscheid van anderen, kun je zichtbaar maken in je website paginastructuur. Ook qua service kun je jezelf onderscheiden. Zie ook deze footer voor extra service ideeën:

Silo WordPress Goudse Kazen - Serviceaanbod van hollandskaashuis nl onder elke website kindpagina Voorbeeld footer

Serviceaanbod van www.hollandskaashuis.nl. Deze footer staat onder elke (kind)pagina op hun website.

Een Silo WordPress url structuur bouwen in 10 stappen

Het daadwerkelijk gaan bouwen van je WordPress url-structuur, verloopt in 5 stappen. Dus gebruik deze volgorde als checklist voor het maken van content silo’s in het WordPress dashboard.

0. Zorg voor de juiste WordPress website instellingen.

Als je straks nieuwe pagina’s of berichten gaat aanmaken, creëert WordPress nieuwe urls. Zorg ervoor dat je de juiste url’s krijgt. Ideaal zijn url’s van maar 2 woorden. Korte urls doen het beter in Google. Zet ook Ping-o-matic aan:

Ping o matic Silo WordPress website installation

Elke update via een Ping laten melden aan derde-partijen, verloopt prima via RPC Pingomatic voor WordPress.

1. Silo WordPress homepage (SEO)

In WordPress heb je berichten en pagina’s (en Stories en Categorieën en Tags). In dit geval gaan we dus pagina’s maken. De WordPress pagina is een hoofdpagina, met als url: /goudse-kazen

2. Silo WordPress parentpages en childpages (SEO)

De pagina “Goudse kaas belegen kopen”, is van de net aangemaakte hoofdpagina een kindpagina. Dus een onderliggende pagina in deze url-structuur. Je maakt weer een pagina aan. Binnen WordPress stel je in dat deze pagina hangt onder de hoofdpagina erboven. Deze kindpagina of childpage komt dus lager in de url-structuur. Met als uiteindelijke url: /goudse-kazen/goudse-kaas-belegen-kopen

De juiste instelling waardoor een pagina een onderliggende pagina wordt (voorbeeld):

childpage wordpress seo

Parent – child paginastructuur WordPress. Instellen van een bovenliggende pagina. Kies uit dropdown eerder aangemaakte pagina in WordPress CMS.

3. WordPress Silo categoriepagina (SEO)

De voor WordPress kenmerkende categoriepagina heeft een overeenkomstige url: /categorie/goudse-kazen. Wat ik hier zeg is dat je: DEZELFDE TITEL GEBRUIKT. Tenminste, in het ideale geval. In de Silo structuur is deze categorie niet daadwerkelijk vindbaar voor websitebezoekers. Het dient als ‘baan voor een tussenlanding’. De webbezoekers zal er nooit echt op ‘landen’.

Als ze op deze categorie klikken vind een 301-redirect plaats naar de (hoofd)pagina Goudse Kazen. Dus iemand klikt op de categorie Goudse Kazen, waarbij ‘onder water’ de gebruiker doorgestuurd wordt van: (categoriepage) categorie/goudse-kazen naar (hoofdpagina) /goudse-kazen.

Het is ook om die reden dat je de pagina niet laat indexeren door Google. Zet de pagina op no-index. Dit doe je bijvoorbeeld via de Yoast plugin voor WordPress seo. Komt straks aan de orde.

4. Silo WordPress hoofdmenu (SEO)

Op deze fictieve site staat “Goudse kazen” in het hoofdmenu. In WordPress is dit een hoofdpagina of parentpagina. Deze valt direct onder de homepage. In de url-structuur: [jouwdomein]/hoofdpagina.

5. Redirecten categoriepagina’s

Nadat je de pagina’s hebt toegevoegd aan je website (via Pagina > Nieuw). En je categorieën hebt aangemaakt (Weergave > Categorieen > Nieuw). Kun je categorieën gaan redirecten. Iemand die op de url klikt voor de categorie, wordt dan doorgeleid via een 301-redirect. Een permanente redirect kun je (laten) aanleggen via je .htaccess bestand. Of je doet het zelf even. Dan heb je toch een plugin nodig. Zie uitleg verderop waarbij ik inga op alle plugins die mogelijk handig zijn.

Merk op: door de 301-redirects., blijft het broodkruimelpad normaal navigeerbaar en ook correct: Home > goudse-kazen > goudse-kaas-jong-kopen. Heb je geen kruimelpad, zie dan uitleg verder. Zie ook mijn bericht over het bouwen van een landingspagina (voorbeeld).

 

Tweet over 301 redirects bad for seo 2016

Het idee dat een redirect je ‘verkeer kost’, klopt niet meer. Zie tweet over 301 redirects, not bad for seo.

Versterking van de interne link structuur bij content silo’s

Geweldig als je pagina structuur nu staat. De stappen 1 t/m 5 zoals eerder geschetst, kun je nog aanvullen met de volgende acties om de interne linkstructuur verder te versterken voor een optimale SEO WordPress sitestructuur.

7. Interne links toevoegen binnen één WordPress Silo

Als je al veel content hebt, kun je de interne linking tussen pagina’s versterken. Om te beginnen met de homepage. Belangrijkste 3 producten of diensten licht je uit op Home. Daarmee bevat Home al 3 links naar je belangrijkste conversiepagina’s. Het is de bedoeling dat losse pagina’s gaan verwijzen naar de pagina erboven (de parent) via interne links. Heb je een blogsectie, dan kunnen afzonderlijke berichten zo relevant mogelijk gaan linken naar de hoofdpagina’s. Een simpele methode om de juiste berichten te linken, verloopt via Google zoeken. Zo:

Relevante pagina’s op je site vinden voor intern linken via Google Zoeken

Je kunt via Google Zoeken pagina’s zoeken waarop je interne links kunt plaatsen. Typ in Google Zoeken: “[zoekwoord hoofdpagina] Site:[jouwdomein.nl]”. Je ziet snel wat relevant is. Maar als je WordPress site groter is, kun je beter plugins gebruiken voor relevante interne links toevoegen aan je (blog) berichten. Zie verder welke plugins ik je aanraad, dat volgt nu.

Vergelijkbare pagina’s vinden voor internal linking via Ahrefs

Gebruik je Ahrefs? Zij hebben een Internal Linking Opportunities tool. Zie de uitleg op hun blog.

8. Silo websitestructuur versterken via tagging structuur (SEO)

Als dit niveau bestaat, kunnen kindpagina’s tags bevatten. Deze leiden naar pagina’s die ook weer een silo vormen. Het is belangrijk om unieke teksten te maken voor (ook) je WordPress tag pagina’s. Je kunt via de tags extra invalshoeken uitwerken. In dit WordPress url-structuur voorbeeld kun je denken aan SEO-pagina’s voor: biologische kazen, vegetarische kazen, lactosevrije kazen, vetarme kazen, kaas bij de borrel. Of bijvoorbeeld een onderscheid maken naar Nederlandse en buitenlandse kazen.

9. Interne linkstructuur verbeteren (SEO)

De kindpagina’s linken, boven de pagefold, terug naar de parentpage (hoofdpagina). Het is mogelijk om naar geheel andere sites te linken, mits relevant voor de zoekintentie of koopintentie van de sitebezoeker. Linkjes lager in de pagina hebben mogelijk minder SEO linkkracht.

10. Zet categoriepagina’s en tagpagina’s op no-index.

In de praktijk krijgen categoriepagina’s nauwelijks verkeer. Het gaat hier om categoriepagina’s die je niet hebt geredirect naar een hoofdpagina (in het menu). Dus categoriepagina’s die niet in je menu-structuur een plek hebben. Zet deze pagina’s op no-index in de instellingen van de Yoast plugin voor WordPress (gratis versie). Dit kan zowel op paginaniveau, als in de plugin instellingen:

categorieen wel of niet indexeren wordpress seo

Verzoek Google om categoriepagina’s niet te indexeren en/of te gaan tonen in de zoekresultaten. Via Yoast SEO WordPress plugin (basisinstellingen).

 A Deeper Dive In The WordPress Silo Structure

Ik wil nu een stapje technischer gaan. Laten we nu gaan kijken hoe plugins kunnen bijdragen aan een optimale websitestructuur in WordPress. Ook kun je verder gaan door je WordPress webdesign in te richten op de interne links die je wilt laten zien. Extra widgets binnen je content, geven interne links een goede plek. Dit zo mooi doen, kan zeker een overweging zijn.

Silo theory wordpress plugins for silos

In het licht van website content clusteren in content silo’s, kan een tunnelvisie niet zo’n kwaad…

WordPress plugins voor SILO-structuur maken (of interne links verbeteren)

Je kunt ook zonder plugins werken aan je Silo websitestructuur. De redirection van categoriepagina’s verloopt dan via de .htaccess file. Niettemin hebben plugin developers toch plugins ontwikkeld. En maar goed ook. Diverse plugins kunnen je helpen om een Silo structuur te creëren binnen je WordPress website, blog of webwinkel. Naar functie de beste Silo-plugins.

WordPress plugin voor pagina’s redirecten

Maar voor het 301-redirecten van je WordPress categorieën heb je wel een plugin nodig.

Redirection (gratis)

Je kunt denken aan de wereldberoemde plugin Redirection. Zie ook bericht over aanleggen van 301-omleidingen.

Thrive Leads (betaald)

Gebruik je Thrive Themes Architect, dan heb je ook een manier om categorie pagina’s te redirecten naar je hoofdpagina. Zie ook mijn artikel over pop-ups op je website maken voor leads en inschrijvingen.

Thrive Leads Internal linken and redirections opportunities silo website wordpress

WordPress Plugin voor silo webstructuur bouwen in al bestaande site

Je kunt je pagina structuur of url structuur ook helemaal bouwen in WordPress via plugins waarin je pagina’s kunt verschuiven / ordenen naar een SILO structuur. Aanbevolen Silo-plugin zijn deze:

Nested pages plugin

Schuiven met content binnen WordPress om hoofdpagina’s te krijgen en subpagina’s. Ik zeg dit ook maar even: verander niet zomaar oude urls, dit kost je heel veel Google verkeer…. Als het dan toch moet, gebruik dan altijd een redirect van de oude url naar de nieuwe url. Zie al genoemde plugins voor redirection eerder in dit artikel.

Plugin voor (automatisch) interne links aanleggen in de (body) content

Relevante links tussen pagina’s is wat je wilt. Zeker als je een Silo structuur hebt, moet je zorgen voor links naar de hoofdpagina. Maar soms heeft je website heel veel (andere) content waar je vanuit kunt linken naar de hoofdpagina. Hoe meer links, hoe meer ‘linkkracht’ of ‘linkjuice’ de dieperliggende content doorgeeft aan de hogere niveau’s in de silo of content piramide.

Contextual Related Posts Plugin (gratis!)

Een manier om het proces van intern linken te automatiseren is alles in één keer. Het gebruik van de Contextual Related Posts Plugin (WebberZone), raad ik je aan. Op deze pagina is de 3e alinea iets van: “Ook online op Webredactie blog”. Over de instellingen van deze plugin nog dit: stel in dat de automatische,interne links plaatsvinden binnen alleen de eigen categorie, lees: silo. Geweldige plugin en nog gratis ook.

Link Whisper Free (gratis)

De plugin free linkwhisper kan je een goede dienst bewijzen. Met hulp van deze plugin kun je altijd handmatig naar andere berichten en pagina’s verwijzen als je content gaat verwerken. Dus je kunt echt op zoek gaan naar de meest relevante content om vandaaruit te linken naar belangrijke hoofdpagina’s binnen jouw website of WordPress blog.

WordPress SEO van Yoast (gratis, maar premium voor interne link suggesties)

Yoast als gratis plugin biedt je al veel. Denk voor de lange termijn eventueel aan Yoast SEO premium. Dan krijg je interne linksuggesties als je typt. In het kader van je WordPress websitestructuur is het meestal goed om categoriepagina’s en tagpagina’s op noindex te zetten. Dit kan  snel via de gratis plugin van Yoast. En zie hier de argumentatie voor pagina’s en links voor no-index en no-follow instellingen op jouw site.

SEO by Rank Math (betaald)

Concurrent van Yoast SEO. Ook de plugin RankMath die zeer enthousiast ontvangen wordt, biedt Internal Linking Suggestions aan.

SEOPress (betaald)

Verder is SEOPress ook sterk in opmars als SEO-plugin. Alweer een concurrent van Yoast plugin voor WordPress SEO.

WordPress website inrichten op intern linken via widgets, sidebar en breadcrums

De interne links die je hebt, gaat vinden (zie verder) en plaatsen, kunnen visueel ook een eigen plek krijgen. Alhoewel linken vanuit de allereerste alinea, en boven de pagefold, het meest kracht heeft. Kun je ook beslissen het mooier te doen, via aparte widgets waarin je de interne links ontsluit. Dit kan via de widget plekken van je theme, maar ook via custom sidebars. Ook breadcrums heb je nodig. Het WordPress ontwerp kan je dus helpen om de interne links een logische en mooie plek te geven. Aangeraden plugins:

Custom Sidebars

Zijbalken inrichten per categorie via Custom Sidebars maken plugin.

Content Aware Sidebars

Widgets aanleggen om links in te doen via Content Aware Sidebars maken.

NavXT Breadcrumbs WordPress (kruimelpad instellen)

De breadcrumb of kruimelpad functie is bij de meeste WordPress themes al ingebouwd. Maar via Breadcrumbs by NavXT kan het alsnog.

Tot zover wat jij moet weten over de best Silo plugins for WordPress. Mocht je suggesties hebben, stuur ze gerust aan mij op.

Content silos Ja ook voor mobiel...

Content silos. Het hele silo ordening verhaal geldt ook voor mobiel… Vanuit mobile first perspectief moet je site-ontwerp natuurlijk wel logisch zijn.

Meer weten over Silo WordPress SEO-structuur?

Er valt nog wel meer te weten over WordPress en SEO. Als je deze SEO-tips voor website structuur interessant vond (en deelt?), dan kun je deze SEO-kennis nog checken.

Succes met het bouwen van content silo’s in je WordPress site of WordPress blog.

Gerben G van Dijk.

Gerben G van Dijk
Volg hem